III. Stálosť predmetov 0 - 12 mesiacov - 2. časť
0 - 1 mesiac
Prvý mesiac sa novorodenec sústredí iba na to, čo je v jeho bezprostrednej blízkosti a v jeho priamom zornom poli. Keď predmet z jeho zorného uhla odstránime, zabudne, že existoval a upriami pozornosť na iný predmet. V tomto štádiu ešte nedokáže pochopiť, že predmety existujú, aj keď ich nevidí. Nedokáže si totižto vytvoriť pojem o ničom, čo nemôže vnímať zmyslami.
Napriek tomuto však v rannom štádiu existujú určité znaky, ktoré dokazujú, že dieťa začína chápať stálosť predmetov. Niektorí výskumníci považujú vyplazovanie jazyka u novorodenca za dôkaz, že si dokáže vybaviť v mysli prejavy okolitého sveta a napodobňovať ich. Vzhľadom na túto teóriu by musel novorodenec najprv pozorovať činnosť, potom spracovať jej vizualizáciu, a až potom je dieťa schopné činnosť napodobniť.
1 - 3 mesiace
V tomto štádiu ešte dieťatko stále nechápe, že predmety existujú, aj keď ich práve nevidí. Keď mu odstránite predmet z dohľadu, nebude ho hľadať a upriami pozornosť na iný predmet. Deti začínajú nasávať informácie z domáceho prostredia, známe tváre, známe prvky a činnosti.
S postupným rozvojom zmyslov sa dokáže dieťa pozerať na predmet a činnosť z rôznych uhlov pohľadu. Učí sa rozoznať tváre rodičov spredu, i z boku. Opakovanými, každodennými rutinnými činnosťami sa pomaly vytvára pamäť dieťaťa. Vie, že po hlade, ktorý pociťuje, zvyčajne nasleduje fľaštička, alebo prsník matky. Kúpeľ si spája s pocitom príjemnej teplej vodičky.
Neustálym opakovaním každodennej rutinnej činnosti podnecujeme u dieťatka pocit “deja vu” – “toto som už niekedy videl, cítil, zažil”. Predstavenie “deja vu” (už videného) je základným predpokladom na pochopenie stálosti predmetov. Dieťatko si dokáže v mysli vytvárať obrázok známych predmetov, činností a hľadá príležitosti, aby ich znovu zažilo.
3 - 6 mesiacov
Medzi štvrtým a šiestym mesiacom si začína dieťatko predmety predstavovať a venuje im pozornosť, aj keď sú čiastočne ukryté. Napríklad, ak ukryjete pred ním predmet iba čiastočne, a dieťa objaví jeho odkrytú časť, bude hľadať zvyšok. Ak ukryjete pred ním celý predmet, stratí oň záujem. Ak mu však vypadne z ruky hračka, bude ju horlivo hľadať.
6 - 9 mesiacov
Približne v ôsmom mesiaci začína úplne nové štádium chápania stálosti predmetov. Ak pred ním ukryjete hračku, alebo odkotúľate loptu, bude ju hľadať, aj keď z nej nebude vidieť ani kúsok. V tomto štádiu obľubujú deti hry na schovávačku, “kuk”, “kde je?” a pod.
Avšak ešte stále nie je ukončené chápanie stálosti predmetov. Ak je dieťatko postavené pred komplexnú situáciu, môžu nastať problémy. Napríklad, ak ste predtým často ukrývali hračku pod vankúš a náhle ju ukryjete na iné miesto, dieťatko ju bude stále hľadať pod vankúšom, aj keď videlo, že ju ukrývate na iné miesto.
9 - 12 mesiacov
Až v dvanástich mesiacoch je proces chápania stálosti predmetov zavŕšený a dieťatko už bude hľadať hračku aj v druhej – novej skrýši.
Niektoré deti v dvanástich mesiacoch spoznajú svoju podobu v zrkadle. Ak je tomu tak, je to dôkaz, že si dokážu v mysli predstaviť svoju podobu a porovnať ju s podobou v zrkadle. Je teda zrejmé, že objavenie vlastnej podoby je spojené s chápaním stálosti predmetov.Po približne 18 mesiacoch už čaro hier na schovávačku vyprší a chápanie stálosti predmetov je úspešne zavŕšené. Dieťatko už hľadá osoby alebo predmety všade, kde by mohli byť ukryté.